Αγία Σοφία Θεσσαλονίκης, η ιστορία και η Αρχιτεκτονική της

Η Αγία Σοφία Θεσσαλονίκης – η Εκκλησία της Αγίας Σοφίας – είναι μια από τις πιο θαυμάσιες βυζαντινές εκκλησίες της πόλης. Είναι επίσης ένα από τα σημαντικότερα ορόσημα και σημεία προσανατολισμού της Θεσσαλονίκης, που βρίσκεται στη δική του μεγάλη πλατεία στο κέντρο του κέντρου της πόλης. Όπως και με κάποιες άλλες βυζαντινές εκκλησίες στη Θεσσαλονίκη , το επίπεδο των δρόμων της πόλης έχει ανέβει γύρω της με το πέρασμα των αιώνων. Η πλατεία είναι τώρα βυθισμένη κάτω από το επίπεδο του δρόμου, καθιστώντας την Αγία Σοφία Θεσσαλονίκης – εναλλακτικά ονομάζεται Αγία Σοφία ή Αγία Σοφία – μια γαλήνια όαση στο κέντρο της πόλης. Η Αγία Σοφία Θεσσαλονίκης είναι Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, ένα από τα 15 σε όλη την πόλη, εκ των οποίων οι 13 είναι βυζαντινές εκκλησίες.

 

 

Η Αγία Σοφία στη βυθισμένη αυλή της
Η Αγία Σοφία Θεσσαλονίκης χρονολογείται, κατά τις περισσότερες μαρτυρίες, από τον 8ο αιώνα – συγκεκριμένα στη βασιλεία του αυτοκράτορα Λέοντος Γ’ Ισαύρου (714 – 741). Όπως και ο Άγιος Δημήτριος, αυτή δεν ήταν η πρώτη εκκλησία στο χώρο. Υπήρχε κάποτε εδώ μια μεγάλη βασιλική με πέντε κλίτη, αφιερωμένη στον Άγιο Μάρκο, αλλά αυτή καταστράφηκε σε σεισμό το 620. Το όμορφο βαπτιστήριο του Αγίου Μάρκου είναι ακόμα ορατό, ωστόσο, που διατηρείται στους βυθισμένους κήπους του Ayiasma – Ιερά Πηγή – του Ιωάννη του Βαπτιστή. Μπορείτε να το βρείτε ακριβώς απέναντι από το ιερό της Αγίας Σοφίας, προς τα νότια.

Η περιοχή αυτή ήταν το διοικητικό κέντρο της βυζαντινής Θεσσαλονίκης. Η Αγία Σοφία ήταν ο καθεδρικός ναός της πόλης για αιώνες, με εξαίρεση μια σύντομη περίοδο (1204 – 1224) Φραγκοκρατίας, όταν χρησιμοποιήθηκε ως καθολικός ναός.

Οι Οθωμανοί κατέλαβαν τη Θεσσαλονίκη το 1430. Αλλά όλες οι χριστιανικές εκκλησίες δεν έγιναν τζαμιά αμέσως. Η Αγία Σοφία Θεσσαλονίκης έγινε τζαμί το 1524 (κατά άλλες μαρτυρίες 1585). Όταν αυτό έγινε το τζαμί της Αγίας Σοφίας, κατασκευάστηκε μια τοξωτή στοά στο μπροστινό μέρος, ένας μιναρές προστέθηκε στα νότια και ένας πύργος στη βορειοδυτική γωνία.

 

 

Το 1890 έγινε μεγάλη πυρκαγιά και η Αγία Σοφία υπέστη πολλές ζημιές. Οι Οθωμανοί το είχαν αναστηλώσει το 1908-1910. Στη συνέχεια, το 1912, η ​​Θεσσαλονίκη απελευθερώθηκε και η Αγία Σοφία επέστρεψε στη χριστιανική λατρεία. Ο Μιναρές και το προστώο αφαιρέθηκαν, ενώ παραμένει η βάση του πύργου στη βορειοδυτική γωνία –με τη χαρακτηριστική αψίδα του ωγείου . Τώρα ο μόνος εναπομείνας μιναρές στη Θεσσαλονίκη βρίσκεται στη Ροτόντα Θεσσαλονίκης , που ήταν η εκκλησία των Αρχαγγέλων πριν μετατραπεί σε τζαμί το 1591.

Στη μεγάλη πυρκαγιά του 1917, που έπληξε τόσο μεγάλες ζημιές στον Άγιο Δημήτριο , η Αγία Σοφία έμεινε αλώβητη, προστατευμένη από τις φλόγες δίπλα στη μεγάλη αυλή.

 

 

Εκκλησία της Αγίας Σοφίας

Η Αγία Σοφία Θεσσαλονίκης χτίστηκε κατά την πρώτη από τις δύο περιόδους της εικονομαχίας στη βυζαντινή εκκλησία. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπήρχε εικονιστική διακόσμηση. Το βλέπουμε στον απλό σταυρό σε μπλε φόντο, που βρίσκεται στην αψίδα μεταξύ του τρούλου και της αψίδας. Η αψίδα είχε αρχικά επίσης έναν απλό σταυρό – τα ίχνη του είναι μερικές φορές ορατά αν το φως είναι σωστό. Τον 11ο ή τον 12ο αιώνα, αυτό καλύφθηκε με μωσαϊκό της Παναγίας και του βρέφους Ιησού που βλέπουμε σήμερα.

 

 

Το μωσαϊκό στον κεντρικό τρούλο – η Ανάληψη του Χριστού με την Παναγία και τους 12 Αποστόλους
Το μωσαϊκό στον κεντρικό τρούλο – η Ανάληψη του Χριστού με την Παναγία και τους 12 Αποστόλους
Ο τρούλος της Αγίας Σοφίας Θεσσαλονίκης είναι πραγματικά εντυπωσιακός. Εκτός από το όμορφο αβαρές αποτέλεσμα της αιώρησης πάνω από μια σειρά από παράθυρα, έχει ένα υπέροχο μωσαϊκό στα τέλη του 9ου αιώνα. Το ψηφιδωτό απεικονίζει την ανάληψη του Χριστού. Στην κορυφή του τρούλου, ο Χριστός κάθεται σε ένα ουράνιο τόξο, καθώς οι άγγελοι τον μεταφέρουν προς τον ουρανό.

 

 

Η Παναγία είναι από κάτω, ξεφλουδισμένη από αγγέλους. Γύρω από τον τρούλο βρίσκονται οι δώδεκα Απόστολοι. Οι φιγούρες είναι εκφραστικές. κοιτάζουν με δέος, ο καθένας με μια ξεχωριστή έκφραση. Τα δέντρα τα χωρίζουν. Πάνω από τους αγγέλους είναι γραμμένο το εδάφιο Πράξεις Αποστόλων 1:11: «Άνδρες Γαλιλαίοι», είπαν, «γιατί στέκεστε εδώ και κοιτάζετε τον ουρανό; Αυτός ο ίδιος Ιησούς, που έχει ληφθεί από εσάς στον ουρανό, θα επιστρέψει με τον ίδιο τρόπο που τον είδατε να πηγαίνει στον ουρανό».

Αγία Σοφία – Κίονες

Αν και ο ναός της Αγίας Σοφίας χρονολογείται από τον 8ο αιώνα, τα κιονόκρανα στους κίονες του από τον 5ο αιώνα. Πιθανότατα σώζονται από την προηγούμενη εκκλησία που βρισκόταν σε αυτή τη θέση, που καταστράφηκε από το σεισμό του 620. Οι κίονες είναι Θεοδοσιανού – περίτεχνη σειρά παρόμοια με την Κορινθιακή, με βαθύ ανάγλυφο. Τα κιονόκρανα στην Αγία Σοφία Θεσσαλονίκης έχουν δύο σειρές από ανεμοδαρμένα φύλλα άκανθου, με δυναμικό αποτέλεσμα. Στη βόρεια κιονοστοιχία τα κιονόκρανα είναι πρωτότυπα, ενώ στη νότια πλευρά του ναού και στις στοές, είναι αναπαραγωγές.

Ένα άλλο στυλ θεοδοσιανού κεφαλαίου –με πιο αφηρημένο και περίπλοκο βοτανικό μοτίβο– μπορεί κανείς να δει στην Παναγία την Αχειροποίητο.

 

 

 

Αναπαλαίωση Αγίας Σοφίας Θεσσαλονίκης

Το εσωτερικό της Αγίας Σοφίας δεν μοιάζει με αυτό των περισσότερων βυζαντινών εκκλησιών της Θεσσαλονίκης. Υπάρχει πιο αφηρημένη διακόσμηση και μια διαφορετική παλέτα δροσερών αποχρώσεων κοσμημάτων.

Μετά την πυρκαγιά του 1890, ενώ ήταν ακόμα τζαμί, οι Οθωμανοί προσκάλεσαν έναν γνωστό ιστορικό και αυθεντία στη Βυζαντινή Τέχνη. για την αποκατάσταση της Αγίας Σοφίας. Ο ιστορικός ήταν ο Γάλλος Charles Diehl, και κοντά στην Αγία Σοφία, θα βρείτε την οδό «Καρόλου Ντιλ» που πήρε το όνομά του.
Χρησιμοποίησε βοτανικά μοτίβα που αντανακλούσαν την αρχική διακόσμηση.

 

Τα κάτω τμήματα των τοίχων καλύπτονται με επιδέξια βαμμένο μάρμαρο tromp l’oeil. Με αυτόν τον τρόπο –όπως και στο συνολικό της σχήμα– η Αγία Σοφία Θεσσαλονίκης καθρεφτίζει και την Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης. Οι αδελφοί Fossati – οι Ελβετοί αρχιτέκτονες που αναστήλωσαν την Αγία Σοφία ανάμεσα σε περισσότερα από 50 μνημεία στην Κωνσταντινούπολη – χρησιμοποίησαν εκτενώς το tromp l’oeil στο έργο τους για την Αγία Σοφία

πηγη

Μπορεί επίσης να σας αρέσει Περισσότερα από τον συγγραφέα

Αφήστε μια απάντηση

Read previous post:
Συναξάρι 30 Ιανουαρίου, Οι Άγιοι Τρεις Ιεράρχες

Η αιτία για την εισαγωγή της εορτής των Τριών Ιεραρχών στην Εκκλησία είναι το εξής γεγονός:

Close